Lidské kompetence, které přežijí

Krizová facilitace a mediace

Dnešní umělá inteligence a možná pro zatím umí kódovat, zpracovávat data, pracovat se stylistikou, gramatikou, dělat rešerše, navrhovat marketingové strategie, ale existují oblasti, kde její vliv končí. Kde nestačí ani jazykové modely, ani perfektní algoritmy. V těchto oblastech bude vždy potřeba člověk, a to se netýká pouze mých služeb, i vy si musíte najít oblasti, kde vás nikdo nenahradí a myslím především po odborné stránce.

Lidské kompetence, které přežijí

Na mém modelu, můžete i vy sami si predikovat, kde najdete útočiště před rostoucím vlivem AI. I já si našel prostor, kde moje práce a vlastně práce lidí jako já nekončí, ale naopak nabývá na hodnotě. Pro sebe jsem si našel tři hlavní oblasti, kde mě možná najdete za pět nebo deset let, uvidíme.

Krizová facilitace a mediace

Obvykle budu tam, kde se to láme. Najdete mě tam, jde je třeba sledovat emoce, doslova vyčíst napětí mezi slovy, ustát ticho, kde visí nevyřčená bolest. Kde se pracuje se vztekem, smutkem i studem, kde je třeba budování důvěry v konfliktní situaci a kde se oceňuje umění přerámovat konflikt do nového a čerstvého začátku.

Proč si myslím, že tato oblast bude jedna z těch stěžejních? Je tu již celkem konkrétní představa budoucnosti firemních prostředí. Firmy budou čelit rostoucímu napětí, protože i společnost mu čelí. Půjde tak o ke vztahovému, strategickému a hodnotovému vnimání řešení. Technologie a ani AI totiž nezklidní emoce. To dokáže jen člověk, který umí být přítomen a vést důvěrným prostorem všechny zúčastněné.

Rodinné a firemní nástupnictví a mezigenerační přechody

I toto téma je tak trochu drama, které nelze outsourcovat IT řešením. AI nemůže porozumět rodinné historii, citlivě uchopit mocenské napětí mezi generacemi, pojmenovat nevyřčené loajality. Témata jako jsou práce s pocitem ztráty, vykořenění nebo očekávání, vedení rozhovorů, které nikdy předtím neproběhly atd.

Nástupnictví ve firmě totiž není administrativní a ani datový úkon. Je to složité vztahové a existenční rozhodnutí. AI vám v těchto tématech nepomůže, nerozumí jim, i když se vcítit na oko dokáže a možná připraví i sled otázek, ale v těchto krizových momentech, tam potřebujete člověka.

Manažerská práce

To, co zásadně vnímám je změna role manažera. Najednou má mít jinou roli, jiné kompetence a musí tak dojít k určité formě přerodu. AI zde nemůže být svědkem vnitřní proměny a podržet člověka v nejistotě, i když dokáže vést smysluplné rozhovory, mentora nebo kouče nenahradí.

Manažeři, mistři, vedoucí, všichni řídící pracovníci vždy hledají smysl své práce, nejen KPI. A když se rozhodují mezi tím zůstat nebo odejít, převzít firmu nebo ji opustit, nechtějí další datový report o vývoji trhu. Chtějí člověka, který si tím prošel.

Existují tedy kompetence, které i v mé práci nadále přežijí. Poroste potřeba rozvíjet umění vnímání slov pod povrchem. Schopnost práce se změnou manažerské identity, když se člověk stává někým jiným, než byl dosud a prochází osobnostní změnou.

Závěrem

AI nepochybně převezme spoustu věcí, ale ne vaši duši, a ne skutečný a opravdový vztah. V oblastech, kde nejde o odpověď, ale o transformaci, má lidský průvodce cenu zlata. Hledejte věci, které algoritmus nikdy nepochopí nebo jen velice obtížně.